Spółka Centralny Port Komunikacyjny opublikowała Projekt Strategii Rozwoju Obszaru Otoczenia CPK, która obejmuje obszar zamieszkały przez ponad 400 tys. mieszkańców. W przyszłym roku zostaną przeprowadzone uzgodnienia z ministerstwami i samorządami 18 gmin z terenu Mazowsza oraz konsultacje z mieszkańcami. Dokument zacznie obowiązywać po przyjęciu przez Radę Ministrów.
Celem przeprowadzonych w latach 2022-2024 analiz było zbadanie istniejących obecnie i mających powstać w związku z budową CPK powiązań między gminami położonymi w promieniu 100 km wokół projektowanego lotniska. W jej wyniku zostało wskazanych 18 gmin z 5 powiatów, które na podstawie rozporządzenia włączono do obszaru otoczenia CPK.
We wspomnianym obszarze znalazły się gminy: Baranów, Błonie, Brwinów, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Michałowice, Milanówek, Nowa Sucha, Ożarów Mazowiecki, Piastów, Podkowa Leśna, Pruszków, Radziejowice, Sochaczew (gmina), Sochaczew (miasto), Teresin, Wiskitki, Żyrardów. Zajmują one obszar 1080 km kw., który zamieszkuje ponad 405 tys. osób.
– Wdrażana Strategia, przy współpracy z lokalnymi samorządami, przyczyni się do dynamicznego rozwoju całego regionu. Strategię wypracowaliśmy wspólnie z włodarzami gmin, powiatów i województw. Ich rola jest niezbędna w procesie realizacji projektu. Najważniejsze, by przyjęta do wdrożenia strategia rozwoju regionu, spełniała oczekiwania i odpowiadała na potrzeby mieszkańców oraz inwestorów zainteresowanych działalnością w obszarze otoczenia CPK – mówi Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
Rządowa Strategia Rozwoju Obszaru Otoczenia CPK obejmuje okres do 2044 r. Dokument ma zapewnić harmonijny i skoordynowany przebieg przemian społeczno-gospodarczych i przestrzennych na terenie bezpośredniego oddziaływania inwestycji związanych z budową CPK. Opracowanie i przyjęcie Strategii wynika z potrzeby wdrożenia na terenach wokół portu lotniczego przemyślanego i szeroko skonsultowanego planu, który wzmocni efekt rozwoju nowej infrastruktury oraz pozwoli na wykorzystanie nowych szans i potencjałów, jakie pojawią się w regionie.
Strategia zakłada, że budowa lotniska i węzła kolejowego spowoduje pojawienie się dodatkowych szans rozwojowych, ale i wyzwań, związanych z napływem nowych pracowników budujących port lotniczy, osób pracujących na jego terenie i wokół niego, oraz pasażerów i turystów. Z projektu dokumentu wynika, że niezbędne jest rozwijanie istniejącej infrastruktury publicznej, tj. ośrodków ochrony zdrowia, szkół, straży pożarnej, policji oraz infrastruktury lokalnej: dróg, sieci przesyłu energii czy sieci wodno-kanalizacyjnej.
– Działamy wspólnie dla dobra mieszkańców i przedsiębiorców. Naszym celem jest, aby w przeciągu najbliższych 20 lat obszar otoczenia CPK stał się jednym z najszybciej rozwijających się regionów w Unii Europejskiej – dr Filip Czernicki, Prezes Zarządu CPK.
Budowa największego w Polsce węzła komunikacyjnego wiąże się z przemianami przestrzennymi, funkcjonalnymi, społecznymi. Powstaną dziesiątki tysięcy nowych miejsc pracy, zarówno w dotychczas istniejących w regionie branżach, takich jak logistyka, spedycja czy przetwórstwo spożywcze, jak i całkiem nowych, związanych z powstaniem międzykontynentalnego lotniska i oraz węzła kolejowego i drogowego. Wśród pożądanych, na przedmiotowym terenie, specjalizacji zawodowych znajdą się m.in. te związane z funkcjonowaniem portu lotniczego, usługami towarzyszącymi, branżą hotelarską, gastronomią czy handlem.
Obowiązek wdrożenia dokumentu wynika z przepisów ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym stanowiącą ramy formalno-prawne Strategii Rozwoju obszaru otoczenia CPK.